Fingertoppskänsla, ett avgörande verktyg när det gäller försäljning
Fantisera att du köpt en vad du tror fin bit vacumförpackat kött i en affär. När du hungrig efter en dag på jobbet klipper hål på förpackningen väller dock en kraftig lukt av kräk ut och förpestar luften. Ihärdigt försöker du ändå skära upp köttet och steka det, men ack resultatet är etter värre. Den logiska handlingen i detta läge är självklart att slänga köttet & förpackningen, förpassa soppåsen till soptunnan utanför bostaden, vädra ut lukten och nästa gång du handlar ta med kvittot till affären och få pengarna tillbaka. Åtgärder som är helt logiska tycker jag, men det tycker inte affären för de ”har som policy att vara, förpackning och kvitto måste visas upp som bevis” även om du inte handlar mer än en gång per vecka.
Stående med kvittot i handen och med ett fånaktigt leende på läpparna kan det som kund vara lätt att ta ut sin frustration i några väl valda ord i detta läge. Det är dock här som fingertoppskänslan kommer in. En slipad försäljare eller expedit känner med sin fingertoppskänsla av det orimliga i situationen, struntar i policyn och ger dig kompensation. Resultatet är en nöjd kund och en butik som stärkt sitt förtroende tack vare fingertoppskänslan.
// Lars Hedegård