Att sälja en stad och en verksamhet
Stod på stora scenen i måndags, dubbelt upp får jag säga om jag ska vara precis. I första steget välkomnade jag nya studenter till Borås och Högskolan. I det andra genomförde jag och mina fyra kollegor presentationer av Studentkåren där jag förvaras på dagarna. Vid lite eftertanke så skulle jag också vilja påstå att det vi gjorde där måndags var dels att sälja en stad, dels sälja en verksamhet.
Tänk efter själv: strålande solsken, skön musik och stämning, ett erbjudande och vips är det försäljning. Lite senare, ett erbjudande om att delta i en verksamhet som ger möjligheter, sköna stolar, en del humor och dessutom lite teater. Nappar studenter? Nja lite si så där är det nog och vad beror det på? Kanske att vi inte har funderat igenom vårt erbjudande riktigt ordentlig. Lockar vi verkligen studenterna med löften om mötesteknik eller kunskaper i alkohollagstiftningen? Troligtvis inte och på samma sätt är det med försäljning skulle jag vilja påstå. Vilket intryck ger en samling flottiga plastfickor i ett snöre eller en snuskig toalett? Självklar gäller det att hela erbjudandet är genomtänkt och passar den situation som gästen befinner sig i. Enkel matematik, men nog så svår att praktisera i verkligheten.
/Lars Hedegård