Kundservice är en känslosak
Att kundservice många gånger bygger på fingertoppskänsla och en förmåga att fånga ögonblicket visade det sig än en gång när jag handlade mat idag. Jag provad en liten delikatessbutik för första gången idag. Butiken är belägen vid Coop forum i Borås och heter Olivetti. Efter ett antal beställningar var det dags att betala, men tyvärr tog butiken inte kort. Jag skyndade bort till den enda bankomaten som finns där, och självklart så fungerade den inte. En skärtorsdag vill man inte stå i kö till kundtjänst, men det var vad jag fick göra för på något sätt ville jag ju ha oliverna och de fyllda paprikorna med mig hem. Kön tog så småningom slut och det var min tur. Någon som tror att jag fick ta ut kontanter utan att köpa något? Nej skulle inte tro det! Fick lov att köpa en rulle choklad. Väl tillbaka till delikatessbutiken väntade en överraskning. Säljaren bakom disken hade gjort i ordning en burk med aioli som jag fick med mig hem. Han tyckte helt enkelt synd om mig för allt strul med kontanterna och att jag fått vänta på min oliver. Leende gick jag ut från butiken och istället för att svära över väntan och trasiga bankomater väntade jag spänt på att få komma hem och prova den nya aiolin.
Säljaren visade prov på att fånga ögonblicket och vända en negativ upplevelse till en bra historia genom sin fingertoppskänsla och lite aioli.
//Lars Hedegård