Kompensera negativt med positivt
Samtidigt som jag köpte nya glasögon från Optiker Wikander Synsam i Borås fick jag ett generalexempel på hur en säljare enkelt vänder något negativt till en mycket positiv upplevelse.
Vid ingången till butiken satt en stor skylt med texten ”40 % rabatt på alla bågar i butiken” och jag tänkte: trevligt, alltid kul att få lite rabatt. Tyvärr visade det sig att just de bågar som jag ville ha inte ingick i rabattsortimentet, men sa säljaren genom att ”trixa” (dvs. köpa deras julklappspresentkort) skulle jag ändå kunna komma upp i stort sett samma rabattsumma, det skulle endast skilja 15 kr, eftersom presentkorten skulle växa med 20 % efter nyår när jag ändå skulle betala…
Från att ha känt en smygande känsla av missnöjdhet över att mina bågar inte ingick i rabattsortimentet blev jag superglad av säljarens förslag och beställde utan att blinka de tunnaste (och dyraste) glasen till mina nya bågar. Genom att ta initiativet och kompensera det negativa med något positivt vände säljaren min upplevelse till något extra.
Så ska en slipsten dras!
//Lars Hedegård